Kita Tahu Nina Jureen Ni Kerabat Raja. Tapi Tak Sangka Pula 5 Artis Dalam Senarai Ini Rupanya Kerabat Juga. Artis No 4 Memang Diva Habis !!

Lazimnya kita mendengar selebriti dikaitkan dengan kerabat diraja tertentu. Tapi tahukah anda sebenarnya terdapat beberapa selebriti tanah air yang sememangnya berketurunan raja.

Siapakah selebriti tersebut? Hangat bawakan secara eksklusif 5 selebriti yang berketurunan diraja.

1. Anis Suraya dan Shawn Baharin

Pasangan adik beradik yang masing-masing terkenal dengan lagu Cinta Tersimpul rapi danMelodi hati ini sebenarnya merupakan sepupu kepada Sultan Terengganu, Sultan Mizan.

Kali terakhir Anis Suraya atau nama sebenarnya adalah Tengku Ani Suraya Binti Tengku Sulaiman dilihat di pentas besar adalah pada tahun lepas sewaktu dijemput sebagai penyanyi jemputan Gegar Vaganza.

Manakala bagi Tengku Tengku Shamsul Bahrin bin Tengku Sulaiman atau lebih dikenali sebagai Shawn Baharin tidak lagi menyanyi di Malaysia tetapi rezekinya telah tertulis di negara orang. Kalau pasangan adik beradik ini muncul di pentas Gegar Vaganza mesti terubat rindu kan?

2. Kuza , Kuna, Kuni

Tidak ramai yang mengetahui bahawa Tengku Sariza Tengku Muzani(Kuza), Tengku Sariwani Tengku Muzani (Kuni), Tengku Sarina Tengku Mukhzani(Kuna) sebenarnya adalah adik-beradik. Mungkin ramai yang tidak perasan kerabat diraja kelantan ini sebenarnya adik beradik kerana agak susah untuk melihat mereka ini berlakon di dalam satu drama atau filem yang sama.

3. Datuk Seri Shah Rezza

Individu ini cukup dikenali di Malaysia terutamanya dalam hiburan. Jika dahulu beliau aktif berlakon sekitar 80-an kini Datuk Seri Shah Rezza aktif sebagai pereka yang cukup dihormati. Datuk Seri Shah Rezza atau nama sebenarnya Raja Shah Zurin Raja Aman Shah merupakan seorang kerabat diraja Kelantan disebelah bondanya manakala Perak disebelah Ayahandanya.

Bonda beliau, Tengku Salwani binti Almarhum Sultan Yahaya Petra merupakan anakanda kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong VI. Datuk Seri Shah Rezza juga merupakan sepupu kepada Sultan Kelantan sekarang, KDYMM Sultan Muhammad Ke-V dan anak saudara kepada DYAM Raja Puan Muda Perak Raja Nor Mahani binti Raja Shahar Shah iaitu isteri kepada DYAM Raja Dihilir Perak.

4. Raja Azura

Siapa yang tidak kenal dengan Raja Azura atau lebih mesra dikenali sebagai Kak Engku. Kepetahan dan gelagatnya yang mencuit hati pasti akan membuatkan sesiapa sahaja terhibur. Raja Azura binti Tengku Ahmad Tajudin sebenarnya mempunyai pertalian darah dengan kerabat diraja Perak.

5. Sheera Iskandar

Tengku Shaheera Ilani binti Tengku Iskandar atau lebih dikenali sebagai Sheera Iskandar merupakan anak sulung pelakon Aznah Hamid dengan YM Tengku Iskandar Bin YM Tengku Long Ahmad (Tengku Panglima Raja) bin YAM Tengku Long Abdul Ghaffar (Tengku Temenggong) Ibni DYMM Sultan Muhammad II (Long Senik Mulut Merah), seorang kerabat diraja Kelantan.

Lakonannya menerusi drama bersiri Janji Diana cukup meninggalkan kesan dan turut menaikkan nama beliau ketika itu.

Tidak sangka bukan? Selain senarai di atas, antara selebriti lain yang berketurunan raja adalah Tiara One In A Million, Raja Teh Umi Kalsom, Que Haidar, Aman Graseka dan Datin Nina Jureen.

“Lelaki Lumpuh Ini Menyuruh Isteri yang Sudah 5 Tahun Merawatnya Berkahwin Lain,” Tapi 1 Permintaan Dari Isterinya Ini Buatkan Suami Diam Tanpa Kata !!

Liu Haojin adalah pria yang lumpuh sejak 18 tahun karena mengalami kecelakaan saat sedang bekerja.

Ia tidak ingin istrinya menderita sampai akhir hayat karena harus menjaga dirinya yang lumpuh. Maka dari itu, Liu Haojin sudah berulang kali mengajukan cerai, namun istrinya selalu menolak.

Diberitakan bahwa Liu Haojin mengalami kecelakaan di tahun 2000. Ketika itu ia terjatuh dari lantai 3, sehingga membuat tubuh bagian bawahnya mengalami kelumpuhan, dan hanya bisa menghabiskan hidup sebagai orang cacat.

Untuk buang air saja Liu Haojin harus dibantu oleh istrinya, hal ini jelas membuat Liu Haojin kehilangan harga dirinya sebagai suami. Liu Haojin berulang kali mengajukan cerai, namun istrinya tidak mau. Liu Haojin bahkan pernah berpikiran untuk bunuh diri.

Lalu, sang istri berkata,”Aku adalah istrimu, kita adalah satu kesatuan. Aku tidak mungkin meninggalkanmu.” Mendengar kata-kata dari istrinya itu pun, Liu Haojin begitu tersentuh.

Setelah kecelakaan, sang istri, Zhou Yuying yang melaksanakan tugas sebagai kepala keluarga yang mencari nafkah. Tidak pernah sekalipun Zhou Yiying mengungkit kalau ia lelah, atau ingin bercerai dengan Liu Haojin.

Sampai pada akhirnya Zhou Yuying bertemu dengan pemuda berusia 23 tahun, Xiao Jinlong. Liu Haojin lalu menyuruh Zhou Yuying untuk menikah dengan pemuda itu, karena bagaimanapun juga istrinya butuh sosok suami yang lebih bisa diandalkan. Zhou Yuying akhirnya setuju untuk bercerai dengan Liu Haojin dan menikah lagi.

Siapa sangka, dalam perjanjian perceraiannya, Zhou Yuying menuliskan kalau ia baru akan menikah jika suami barunya rela menerima Liu Haojin dan anak perempuan hasil pernikahan terdahulu. Kalau suami barunya keberatan, maka Zhou Yuying tidak jadi bercerai dengan Liu Haojin.

Zhou Yuying tidak menyangka kalau kekasihnya ternyata menyetujui prasyarat itu. Xiao Jinlong dengan lapang dada dan senang hati menerima syarat itu dan mengajak Liu Haojin beserta anaknya untuk tinggal bersama. Zhou Yuying akhirnya kembali menikah di tahun 2005.

Lebih mengharukan lagi, Xiao Jinlong kerap kali membantu Zhou Yuying untuk menyeka badan, membantu membersihkan bekas buang air, membawakan makanan, dan memijat Liu Haojin.

Liu Haojin mengatakan pada saat istrinya meminta Xiao Jinlong untuk menerimanya, Liu Haojin sempat takut ia akan dipandang rendah dan melakukan perlakuan yang tidak menyenangkan.

Tak disangka, Xiao Jinlong justru begitu baik padanya, dan sudah selama belasan tahun ini merawatnya dengan penuh kasih sayang. Liu Haojin pun menganggap Xiao Jinlong seperti adiknya sendiri. Liu Haojin mengatakan,”Hubunganku dengan Xiao Jinlong layaknya teman baik, dan juga adik kakak yang begitu erat!”

Bahkan, terhadap anak perempuan yang bukan darah dagingnya sendiri, Xiao Jinlong pun tidak pilih kasih. Xiao Jinlong bahkan mengatakan kalau ia akan membiayai pendidikan anak perempuannya sampat lulus kuliah.

Tidak lupa, Xiao Jinlong juga selalu mengingatkan anak perempuannya untuk selalu berbakti pada orang tua. Siapa sangka ternyata suami baru dan mantan suami bisa hidup bersama dengan harmonis seperti ini. Nampaknya memang inilah yang harusnya dilakukan, mencintai seseorang berarti juga rela mencintai orang-orang di sekitarnya.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*